panele edukacyjne "Praca z muzyką"
opis odcinków

Odc. 1 – Film fabularny | Najmro

Na pierwszy ogień wzięliśmy case filmu Najmro. W tym odcinku przekonacie się, że muzyka to najpiękniejszy element wzbogacający dzieło filmowe i mimo ograniczeń zarówno budżetowych, jak i czasowych praca z kompozytorem to wspaniała podróż po świecie dźwięków i emocji. W roli ekspertów od kina fabularnego zobaczycie kompozytora Andrzeja Smolika, reżysera Mateusza Rakowicza, producentkę Agnieszkę Odorowicz oraz konsultantkę muzyczną Patrycję Bukowską.

Z tego odcinka dowiecie się również:

· czy efektywna i twórcza praca z kompozytorem jest możliwa
· kiedy zaczynają się rozmowy o muzyce i jak wygląda wybór kompozytora
· na jakim etapie realizacji filmu zaczyna się proces komponowania muzyki
· jaka jest rola konsultanta muzycznego w całym procesie tworzenia muzyki do filmu
· kto tworzy brief, jak on powstaje i czy kompozytor ma przestrzeń na jego swobodną interpretację
· jakie miejsce w budżecie i harmonogramie produkcji zajmuje muzyka

A przede wszystkim, jak powstała muzyka, która idealnie wpisuje się w ducha tamtej epoki.


Odc. 2 – Film fabularny | Broad Peak

W drugim odcinku nadal pozostajemy w klimacie filmu fabularnego, ale tym razem wraz z producentami Krzysztofem Rzączyńskim i Dawidem Janickim oraz kompozytorem muzyki filmowej Łukaszem Targoszem, zabieramy Was w niezwykłą podróż na szczyt Broad Peak. W tym odcinku zobaczycie jak gigantyczną wartością w produkcji filmowej jest muzyka, jak ona ubogaca dzieło, dodaje dramaturgii sytuacji, jakim jest genialnym nośnikiem emocji i jednocześnie jedynym towarzyszem rozterek wewnętrznych bohatera.

W tym odcinku pokażemy Wam również:

· jak można przekraczać granice nieszablonowym podejściem do muzyki i budowania emocji na ekranie
· jak stworzyć muzykę, która oprócz tego, że idealnie współgra z obrazem, jest też doskonałym dziełem autonomicznym
· jak istotna jest asertywność w całym procesie tworzenia muzyki
· jaka jest rola realizatora dźwięku we współpracy z kompozytorem
· jak utrzymać balans w budżecie, by doskonale oddać wizję artystyczną kompozytora i fenomenalną jakość dźwięku, a jednocześnie szukać kompromisów finansowych

A przede wszystkim, jak stworzyć niezwykłą historię chwytającą za serce nie tylko wszystkich entuzjastów gór.


Odc. 3 – Serial | Wataha i Odwróceni

Tym razem na warsztat wzięliśmy aż dwie kultowe produkcje ostatnich lat – „Wataha” i „Odwróceni”. Gośćmi odcinka są producent, reżyser i scenarzysta Artur Kowalewski oraz kompozytor muzyki filmowej i producent muzyczny Łukasz Targosz.

Ten fantastyczny duet producencko-kompozytorski pokaże Wam, że głównym wyzwaniem w pracy kompozytora jest wykreowanie nowego, muzycznego świata, który doskonale współgra z obrazem i jednocześnie oddaje całą paletę emocji: zachwyca, przeraża, intryguje i trzyma w napięciu.

Nasi goście udowodnią, że idealna relacja na linii kompozytor – producent jest możliwa, a współpraca przy produkcji serialu może przerodzić się w wieloletnią przyjaźń. Przekonacie się również, że kluczem każdej udanej produkcji jest siła muzyki i jej wpływ na reakcje odbiorców. A także zobaczycie, jak wykorzystać wielowątkowość scenariusza do stworzenia wielowymiarowej ścieżki dźwiękowej na miarę nagrody Fryderyka, czyli najważniejszego wyróżnienia w polskiej branży muzycznej.

Ku ogromnej radości widzów, serial „Wataha” powraca na ekrany. Jeśli ciekawi Was, jak powstawała ścieżka dźwiękowa do tej sensacyjnej produkcji, zapraszamy do oglądania w serwisie YouTube!

Odc. 4 – Reklama

W specjalnej rozmowie JAROSŁAW BOLIŃSKI (Propeller Film), SEBASTIAN HERZYK (Grupa Maspex), ANDRZEJ SMOLIK (kompozytor) i ROBERT GAJEWSKI (Kayax) wyjaśniają, co zrobić, by praca nad muzyką do reklamy przestała być wyzwaniem.

W odcinku dowiecie się:

– Na jakim etapie produkcji reklamy powstaje pomysł na muzykę
– Jak wygląda brief reklamowy, jak on funkcjonuje w branży
– Jakie wyzwania komunikacyjne wciąż towarzyszą branży reklamowej
– Jaka jest rola menedżera artysty w całym procesie komponowania muzyki do reklamy
– Jaki wpływ na wizerunek kompozytora mają jego realizacje reklamowe
– Jak zmieniło się podejście do tworzenia muzyki do reklam na przestrzeni lat
– Jakie zadanie w branży reklamowej pełnią referencje
– Jaką rolę w realizacji reklamy mają domy produkcyjne

W tym odcinku pokazujemy, co zrobić, by mimo zawrotnego tempa pracy, ograniczeń budżetowych i paraliżującego deadline’u, ostateczna wersja reklamy zachwycała zarówno kompozytora, agencję reklamową, dom produkcyjny, klienta, jak i samego widza.

Odc. 5 – Konsultacje muzyczne | Silent Twins

W 5. odcinku cyklu #pracazmuzyka na warsztat bierzemy temat konsultacji muzycznych.

Nasi goście – Paweł Juzwuk (konsultant muzyczny), Włodzimierz Szadziński (Sony Music Publishing – Poland) oraz Marcin Macuk (kompozytor) opowiadają:

– Jak wygląda rola konsultanta muzycznego w całym procesie twórczym
– Kto ma decydujące zdanie podczas wyboru muzyki do filmu
– Na czym polega licencjonowanie muzyki
– Jak funkcjonują referencje w procesie tworzenia ścieżki dźwiękowej
– Co jest największym wyzwaniem podczas zakupu praw do utworów muzycznych
– Na czym polega clearowanie utworów muzycznych
– Jak wygląda współpraca konsultanta muzycznego z kompozytorem, co ich łączy i za jakie zadania są odpowiedzialni w całym procesie tworzenia ścieżki dźwiękowej do filmu

A przede wszystkim, jak stworzyć muzykę na miarę nagrody Złotych Lwów FPFF w Gdyni!

Odc. 6 – Kino familijne | Czarny młyn, Detektyw Bruno

Z okazji Mikołajek przygotowaliśmy specjalny, 6. odcinek naszego cyklu #pracazmuzyka. Tematem przewodnim oczywiście kino familijne i aż dwie wyjątkowe produkcje: „Czarny Młyn” i „Detektyw Bruno”.

Tym razem na naszych fotelach zasiedli reżyser i scenarzysta Mariusz Palej, reżyserka, scenarzystka i aktorka Magdalena Nieć, kompozytor muzyki filmowej i producent muzyczny Maciek Dobrowolski oraz producent filmowy Wojciech Stuchlik.

Grono naszych ekspertów podjęło wiele inspirujących tematów. W odcinku m.in. o języku emocji, efektach wizualnych, muzyce, która dopełnia dzieła i sile wartości, jakie twórcy chcą przekazać młodym widzom za sprawą kina familijnego.

Tym odcinkiem udowodnimy Wam, że ambitne kino z przekazem śmiało może dotyczyć filmów skierowanych do najmłodszych widzów, a szczególną rolą kompozytora jest wykreowanie świata będącego pomostem między wyobraźnią a rzeczywistością.

Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Scroll to Top